Nou article: Per què hi ha un ratpenat a l’Alcaldia d’Hostafrancs?

Presidencia@Federaciohostafrancs.Cat Espin,

Per què hi ha un ratpenat a l’Alcaldia d’Hostafrancs?

L’1 de novembre ja és aquí, i amb ell arriba la festivitat de Tots Sants. Com saps, es tracta de la festa més important de la tardor, on recordem i homenatgem els nostres éssers avantpassats. Però a banda, està estretament lligada a dues festes que conviuen en aquest espai temporal: La Castanyada i Halloween.

No pateixis, en aquest article no obrirem el feixuc debat sobre quina és millor de les dues. Però t’explicarem una història que té a veure amb un dels elements més característics del Halloween. No parlem ni de les carbasses, dels esquelets o dels fantasmes: ens referim als ratpenats.

L’origen del ratpenat d’Hostafrancs

La relació del barri amb aquest mamífer volador la podem descobrir al llibre “Llegendes, misteris i crònica negra de Sants, Hostafrancs i La Bordeta”, d’Albert Torras i César Cárdenas. Si no t’hi has fixat, a la Seu del Districte de Sants-Montjuïc o Alcaldia d’Hostafrancs hi ha un ratpenat. No pateixis, que no és de debò. Es tracta d’una representació de l’animal situada just “a la façana principal fet en pedra, als escuts de la Sala de Plens i a altres llocs dispersos arreu de l’Alcaldia”, com expliquen els autors.

L’explicació de la seva presència rau en què Jaume I el va incorporar al seu escut després de la caiguda de València. Per què?

El ratpenat, part de l’escut de Jaume I

Abans de conquerir la ciutat, un soroll va despertar els soldats de Jaume I, els quals descansaven a llurs campaments. Casualment, en aquell moment els musulmans s’acostaven silenciosament per atacar-los per sorpresa, però els soldats els van poder interceptar i fer caure el seu efecte sorpresa.

Es va entaular una gran batalla en la qual l’exèrcit taifa va acabar amb moltes baixes i es va retirar de València, aleshores el rei va ordenar buscar qui havia estat el culpable d’aquell soroll que els havia desvetllat. I la troballa va ser que un ratpenat, amb el seu vol despistat, havia fet caure escuts i armes, interrompent així el descans de l’exèrcit. Com a homenatge, Jaume I va decidir incorporar-lo al seu escut, passant a formar part de la iconografia de Barcelona.

D’aquesta manera, el proper cop que passis per davant de la façana de la Seu de l’Alcaldia d’Hostafrancs i vegis un ratpenat al lloc més prominent de l’escut, podràs recordar aquesta històrica anècdota.

Contacta'ns

c. Sant Roc, 26-28, 1r pis

_ _ _ _

info@federaciohostafrancs.cat
www.federaciohostafrancs.cat

Vols estar al dia de les activitats que es fan a Hostafrancs?