Quina literatura va protagonitzar els primers Jocs Florals d’Hostafrancs?

Els Jocs Florals són un certamen indispensable en el marc de la Festa Major d’Hostafrancs. Els i les participants comparteixen els seus dots literaris i el veïnat del barri gaudim amb la seva poesia. Com és lògic, tota activitat té un primer dia. Un primer instant on comença a esdevenir rellevant. L’activitat va donar el tret de sortida cap al 1900 i s’ha celebrat de manera intermitent fins a convertir-se en un imprescindible. Però saps com van ser els nostres primers Jocs Florals?

Els infants, els primers protagonistes

Els primers Jocs Florals d’Hostafrancs no tenien ni Englantina d’Or, ni Viola d’Or ni Flor Natural. I de fet, els i les participants no eren ni tan sols persones adultes. I es que els primers Jocs Florals del barri va ser, ni més ni menys, un certamen de literatura infantil.

Com indica “La Vanguardia” del 3 d’octubre del 1900 i recull el llibre “Els Jocs Florals de Sants, Hostafrancs i la Bordeta”, d’Albert Torras i Corbella: “En el salón del Ateneo de Hostafranchs verificóse ayer tarde la repartición de premios á los alumnos que concurren á la escuela que dicho centro costea, cuyo acto vióse muy concurrido. Por la noche hubo función de teatro en el Ateneo y hoy se celebrara en el mismo un baile familiar”.

La primera guanyadora de la què tenim constància és na Dolors Cartanyà, que va guanyar el premi d’Honor de Lectura i Escriptura d’Hostafrancs i el premi del IV Concurs de Lectura de l’Orfeó de Sants. Les persones responsables d’impulsar l’activitat aleshores eren el grup Sang Nova, I per consolidar el certamen, van encomanar la tasca a l’escriptora Carme Karr l’any 1907, que més endavant es veuria involucrada en alguna polèmica i no va poder mantenir l’activitat.

Els Jocs Florals d’Hostafrancs a dia d’avui

Des del 2010, que es va recuperar definitivament l’activitat, els Jocs Florals d’Hostafrancs son una reivindicació de la cultura i la llengua catalana. Enguany, se celebraran el proper dijous 14 de setembre de 2023 a la Seu del Districte de Sants-Montjuïc (C. Creu Coberta, 104), ja amb els premis clàssics (Englantina, Viola i Flor). Tenim moltes ganes de llegir les creacions guanyadores.